Windschip dossiers


Windschepen

Wanneer er geen fundamentele pogingen worden ondernomen zal de zeetransport in 2025 17% van de totale wereld uitstoot voor zijn rekening nemen. Om de doelstellingen van Parijs akkoord te bereiken dien er binnen 10 tot 15 jaar 80% CO2 uitstoot worden gereduceerd. Om dit te bereiken zal er een metamorfose van de gehele vloot moeten plaats vinden. Windschip Project stelt daarom voor te komen tot een modern zeilend vrachtschip.

In het kader van het Windschip Project zijn verschillende typen schepen ontworpen, die in verschillende markten gebruikt kunnen worden. Windschepen zijn echte zeilschepen en geen motorzeilers. Dat is ook de reden waarom het verleden de basis vormt in de ontwerpen. In de negentiende eeuw zijn de snelste en meest efficiënte zeilschepen ontworpen.
1. Kleine vrachtschepen tot ongeveer 500 BRT een brik een schoenerbrik en als laatste windroos. Dit is een moderne schoenerbrik gebaseerd op lijnen van een zeer snelle schoener.
2. Windfregatten en windbarken. Deze schepen zijn gebaseerd op lijnen van de mediumclippers. Het laadvermogen varieert tussen de 1000 en 2000 ton
3. Snel zeilende vrachtschepen. Bij de Amerikanen en Engelsen werd in midden negentiende eeuw de beschermde maartregelen afgeschaft en werd snelheid een belangrijk argument in de concurrentieslag
4. Aan het eind van de zeilperiode werden de schepen steeds groter ook mede door het gebruik van staal en composiet. De schepen waren ruim 100 meter met een laadvermogen van 5000 ton

Dossiers
De bedoeling van het windschip project is om van zeven schepen een dossier samen te stellen. Er zijn op dit moment vijf dossiers beschikbaar. Elk dossier bevat een zeer uitgebreide technische beschrijving van een bepaald windschip. Een dossier bestaat uit:
1. lijnenplan, zeilplan, algemeen plan, denkplan, ladingsplan, technische data, Ron’s Rig een aangepast polar diagram en een voorgestelde reis.

Waarom windschip dossiers?
1. Wanneer men in het bezit is van een windschip dossier, kan men met dit concrete plan andere geïnteresseerden uitnodigen om te bekijken of het mogelijk is een CO2 vrij vrachtschip te bouwen.
2. Heeft een bedrijf, reder, vrachteigenaar etc. een dossier in bezit kan hij een overheidsinstelling uitnodigen om te praten over een concrete invulling ervan. Dit kan natuurlijk ook omgekeerd, dat een overheidsinstelling van een stad of haven een ondernemer uitnodigt om de mogelijkheden te onderzoeken waardoor ze hun stad kunnen promoten op het gebied van duurzaamheid.
3. Een reder kan een architect uitnodigen om de plannen uit te werken.
4. Een vrachteigenaar die zijn duurzame goederen CO2 vrij wil laten vervoeren kan met een dossier in de hand een reder uitnodigen om samen tot de concretisering ervan te komen
5. Een reder kan met het dossier in zijn hand een fonds aanschrijven om financiële steun voor zijn plan te verkrijgen
6. Een reder kan met het dossier een financierder overtuigen om te investeren in het project.
De dossiers zijn te bestellen op http://www.windschip.nl

 

Advertenties

5 thoughts on “Windschip dossiers

Zegt het voort / Spread the word

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.